DUBUFFET, Jean (1901 Le Havre -1985 Párizs) francia festőművész
1901. július 31-én születetett a franciaországi Le Havre-ban. Fiatal korában művészeti órákat vett, majd 1918-ban Párizsba költözött, hogy az Académie Julian képzésén vegyen részt, amit végül hat hónap után otthagyott. Ekkor találkozott Raoul Dufyval, Max Jacobbal, Fernand Léger-vel és Suzanne Valadonnal, és nagy hatással volt rá Hans Prinzhorn könyve a pszichopaták művészetéről. 1923-ban Olaszországba, majd 1924-ben Dél-Amerikába utazott. Ezután Dubuffet körülbelül 10 évig felhagyott a festészettel, először műszaki rajzolóként dolgozott, majd a családi borkereskedést vezette. 1942-ben kötelezte el magát végleg a művészet mellett.
Dirthy Style Blues 97×130cm o.v. Magántulajdon
A jazz-zenekar tagjai, mint egy fríz merev figurái sorakoznak a képen. Dubuffet szokatlan ecsetkezeléssel hordta fel a látszólag véletlenszerűen megválasztott színeket; a kép felületét maszatolta, dörzsölte, a zenészek körvonalait pedig karcolással alakította ki. Az ekként kialakuló graffiti szerű hatás a képnek naiv, gyerekes egyszerűséget kölcsönöz.
Az Art Informel mozgalomhoz laza szálakkal kötődő Dubuffet úgy vélte, hogy az amatőrök és az elmebeteg naiv, kreatív alkotásaiban több az őszinteség, mint a hivatásos művészetben.
Kitalálta az art brut ( nyers művészet) elnevezést gyermekek és képzetlen laikusok művészi tevékenységének megnevezésére.
Dubuffet művészetét sokáig gúnyolta a kritika, de manapság az egyik legnagyobb sztár a világ műkincspiacán.
• Dubuffet első egyéni kiállítása 1944-ben került megrendezésre a párizsi Galerie René Drouinban. Az 1940-es évek során a művész olyan hírességekkel került kapcsolatba, mint André Breton, Georges Limbour, Jean Paulhan, és Charles Ratton. Stílusa és témaválasztása sokat köszönhet Paul Klee művészetének. 1945-től kezd Art Brut alkotásokat gyűjteni, melyek képzetlen személyek (pl. elmegyógyintézeti páciensek) spontán, közvetlen művei. A Pierre Matisse Gallery mutatta be első egyéni kiállítását New York–ban, 1947-ben.
• 1951 és 1952 között Dubuffet New Yorkban élt. Később visszatért Párizsba, ahol 1954-ben nyílt meg első retrospektív kiállítása a Cercle Volney Galéria szervezésében. Első múzeumi retrospektív kiállítására 1957-ben került sor a leverkuseni Schloss Morsbroich Múzeumban.
Ezután számos múzeum rendezett Dubuffet kiállításokat, köztük a párizsi Musée des Arts Décoratifs, 1960–61-ben; a New York-i Museum of Modern Art és az Art Institute of Chicago 1962-ben; a velencei Palazzo Grassi 1964-ben; a londoni Tate Galéria és az amszterdami Stedelijk Múzeum 1966-ban, és a New York-i Solomon R. Guggenheim Múzeum 1966–67-ben.
Autózás (1946) 96×130cm o.v. Magántulajdon
• Dubuffet írásainak gyűjteménye Prospectus et tous écrits Suivants címen 1967-ben jelent meg, abban az évben, amikor építészeti struktúrákkal kezdett foglalkozni. Nem sokra rá monumentális szabadtéri szobrokat tervezett. 1971-ben készítette első színházi díszleteit. A berlini Művészeti Múzeumban, a bécsi Modern Művészeti Múzeumban és a kölni Joseph-Haubrich Múzeumban 1980–81-ben rendeztek műveiből kiállítást. 1981-ben a Solomon R. Guggenheim Múzeum kiállítással tisztelgett a művész 80. születésnapja alkalmából.
Cow with the Subtle Noise (1954) Magántulajdon
Joe Bousquet az ágyban (1947) 146×114cm o.v. Magántulajdon
Forrás: artportal