HTML

Műkereskedelem és művészet

Segítünk eligazodni a galériák világában. Műkereskedelem, műgyűjtés haladóknak. Ki kicsoda és mennyiért. Klasszikus modern vagy kortárs? Honnan? Kitől?

Online olvasók

Oldalmegtekintés

Friss topikok

Címkék

A Nyolcak

creo 2010.03.22. 14:12

 

Berény, Czigány, Czóbel, Kernstok, Márffy, Orbán, Pór, Tihanyi

 

 

Kb. 15 évvel ezelőtt egy budapesti kiállítás kapcsán megismerkedtem egy amerikai gyűjtővel.

Képzőművészetről beszélgettünk és  említette, ha egyszer  magyar műveket venne biztos, hogy a Nyolcak-tól gyűjtene.

" -Valami jó kis Berény vagy Czóbel, esetleg egy Tihanyi."-mondta.

Jókat nevettünk az akcentusán.

Később sokat tanultam tőle. Külföldi létére  nagyon otthonosan mozgott a magyar műkereskedelemben, pedig már akkoriban sem volt könnyű ezekhez a
művekhez hozzájutni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berény Róbert        Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel

 

A nyolcak festészete

1909-ben forradalmi művészcsoport született Magyarországon. Stílusa az első világháború előtti időszak egészére rányomja bélyegét, és szemléletmódja a további stílustörekvések egyik kiindulópontjává vált.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berény Róbert    Parkrészlet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berény Róbert           Kékkancsós csendélet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berény Róbert      Olasz lány aktja

 

1911-ig "keresők"-nek nevezik magukat: keresik az új korszak új kifejezési formáját. 1911-ben nevüket "Nyolcak"-ra változtatják.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czigány Dezső          Csendélet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czigány Dezső         Csendélet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czigány Dezső      Önarckép     


A csoport tagjai: a polgári, radikális eszméket valló Kernstok Károly; a csoport legmerészebb alkotója Berény Róbert; Pór Bertalan, aki elsősorban monumentális, sokfigurás vásznaival tűnik ki; a kitűnő portréfestő, Tihanyi Lajos; Czigány Dezső, aki klasszikus nyugalmú, puritán felfogású önarcképeket és csendéleteket festett; Czóbel Béla és Márffy Ödön, akik a "fauve"-ok festészetének iskolázott mesterei; és Orbán Dezső, aki az erőteljesebb formák felé vonzódott.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czóbel Béla          Csendélet  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czóbel Béla      Virágcsendélet 


A Nyolcak stílusa Cézanne festészetében gyökeredzik, törekvéseik a kortárs nyugati törekvésekkel vannak rokonságban. De hatott rájuk a szecesszió és a fauve-ok is. Az új út keresésére a társadalmi átalakulás élménye ösztönözte őket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Márffy Ödön     Nyergesi lány

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Márffy Ödön         Álló akt 

 

E csoport köréhez tartozó festőművészek a polgári értelmiséghez tartoznak. Az ízlés, amelyet kielégítenek, a polgári értelmiségnek az ízlése, a célkitűzések és eszmények, amelyeket követnek, bizonyos mértékig a művészeten kívüli körből származnak: annak a rétegnek életformájából, amelynek sorsában maguk is osztoztak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orbán Dezső                Kannás csendélet 

 

A Nyolcak vezére, Kernstok Károly hasonló szerepet játszik a festészetben, mint Ady a költészetben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kernstok Károly      Fához támaszkodó fiúakt


A Nyolcak, bár nem mindenben a legkedvezőbb körülmények között indulnak útjukra, nem csak receptív módon, de saját hazai hangjukat is hallatva be tudtak kapcsolódni a nemzetközi áramlatba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pór Bertalan         Önarckép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pór Bertalan      Margitka

 

Művészetük ekkor nem volt elszigetelt, sőt itthon a különböző áramlatoknak valamilyen módon letéteményese és az itthoni hasonló törekvések kristályosodási pontja lett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tihanyi Lajos    Önarckép 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tihanyi Lajos      Nagy sárgaterítős csendélet

 

Elszigetelté csak a húszas évek végén vált, mikor erőszakkal felejtkeztek el róla, s próbálták kitörölni a magyar művészet szerves fejlődésének egészéből.

 

Forrás: Szegedi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár

 

Címkék: orbán czigány tihanyi pór berény czóbel márffy kernstok nyolcak

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://akvarell.blog.hu/api/trackback/id/tr781859520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

windi 2010.03.26. 22:56:55

Qlyan jó ezeket a képeket újra látni.
Az én korosztályom még, vagy márként is írhatom, az általános iskolában a rajz mellett, művészettörténetet is tanúlt.A családi háttéren túl
Udvardi Erzsébetnek is köszönhető a múlhatatlan rajongásom a képzőművészetért. ( is)

mandolin 2010.04.15. 23:42:14

Lehet látni ezeket a festményeket valahol élőben is?

creo · http://akvarell.blog.hu 2010.04.16. 00:30:31

@mandolin: Egy fantasztikus nyolcak kiállítás látható majd 2010 novemberétől. A helyszín: Pécs - Janus Pannonius Múzeum